Přijatá usnesení z roku 2025

4. Sněm Rady vysokých škol

20. 2. 2025

Bod programu

Usnesení

Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ

1

Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol.

Zprávy z Legislativní komise


2

Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Legislativní komise.

Zprávy z Legislativní komise


3

Sněm Rady vysokých škol považuje za nutné, aby v zákoně o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí (ST 885) byly upraveny následující části: ​

§ 2 odst. 1 - Sněm Rady vysokých škol žádá doplnit definici specifického vysokoškolského výzkumu tak, jak je uvedena v zákoně 130/2002 Sb. v § 3 odst. 2 písm. c). ​

Zprávy z Legislativní komise

4

Sněm Rady vysokých škol považuje za nutné, aby v zákoně o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí (ST 885) byly upraveny následující části: ​

§ 6 odst. 4 - Sněm Rady vysokých škol žádá vypustit formulaci „projekty výzkumu umělé inteligence“. ​

Zprávy z Legislativní komise

5

Sněm Rady vysokých škol považuje za nutné, aby v zákoně o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí (ST 885) byly upraveny následující části: ​

§ 54 odst. 1 – Sněm Rady vysokých škol žádá, aby institucionální podpora na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace pro veřejné a státní vysoké školy byla poskytována formou příspěvku, nikoli formou dotace. ​

Zprávy z Legislativní komise

6

Sněm Rady vysokých škol považuje za nutné, aby v zákoně o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí (ST 885) byly upraveny následující části: ​

§68 odst. 1 – Sněm Rady vysokých škol požaduje, aby minimální délka lhůty pro podávání návrhů projektů, nejde-li o průběžné přijímání návrhů projektů, byla z 30 dnů prodloužena minimálně na 60 dnů.

Aktualizace procesu přípravy tezí zákona o vysokých školách

7

Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí aktualizace procesu přípravy tezí zákona o vysokých školách.

Zprávy z Ekonomické komise


8

Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Ekonomické komise.

Sněm Rady vysokých škol nesouhlasí se Střednědobým výhledem na roky 2026 a 2027, neboť v něm není zohledněn současný nárůst v kapitole rozpočtu 333 MŠMT  určený pro oblast vědy a vysokých škol.  Zároveň žádá, aby při přípravě rozpočtu na rok 2026 byla částka alokovaná pro specifický ukazatel věda a vysoké školy minimálně ve výši schváleného rozpočtu pro rok 2025.

Zprávy ze Studentské komory


9

Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory.

Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů

10

Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů.



9. Předsednictvo Rady vysokých škol

23. 1. 2025

Bod programu

Usnesení

Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ

1

Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol.

Příprava tezí zákona o vysokých školách

2

Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí aktuální informace o přípravě tezí zákona o vysokých školách.

Zprávy ze Studentské komory Rady VŠ

3

Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol.

Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů

4

Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů.

Zprávy z Legislativní komise


5

Zásadní připomínky k vládnímu návrhu zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalosti:

Předsednictvo Rady vysokých škol považuje za nutné, aby institucionální podpora na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace byla poskytována formou příspěvku, nikoli formou dotace

(§ 54). Jedná se o finance určené na dlouhodobý koncepční rozvoj, který přesahuje jedno rozpočtové období. Změna dotace na příspěvek umožní výzkumné organizaci efektivněji plánovat a vynakládat finanční prostředky na její rozvoj.

Předsednictvo Rady vysokých škol považuje za nezbytné, aby § 6 byl upraven. Zejména nutnost posuzovat všechny „projekty výzkumu umělé inteligence“ se může velmi negativně projevit v ekonomické výkonnosti ČR ve srovnání s jinými státy. Rada vysokých škol navrhuje §6 přeformulovat tak, aby musely být posuzovány jen projekty, které se týkají integrity člověka či zvířat. 

Předsednictvo Rady vysokých škol považuje za důležité, aby délka lhůty pro podávání návrhů projektů, nejde-li o průběžné přijímání návrhů projektů (§68), byla z 30 dnů prodloužena minimálně na 60 dnů. Lhůta 30 dnů je příliš krátká pro koordinaci přípravných prací i administrativních záležitostí (podpisů statutárních orgánů) zejména v případě projektů, ve kterých se účastní více výzkumných organizací.

Zprávy z Legislativní komise

6

Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Legislativní komise.

Zprávy z Komise pro kvalitu vysokých škol a její hodnocení

7

Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Komise pro kvalitu vysokých škol a její hodnocení.

Různé


8

Předsednictvo Rady vysokých škol se znepokojením konstatuje:

1. Existuje pravděpodobnost stížnosti k Ústavnímu soudu poukazující na neústavnost některých ustanovení novely. Nekoncepčnost a unáhlenost řady řešení, na které reprezentace vysokých škol dlouhodobě upozorňovaly, by tak ve svém důsledku mohly zásadním způsobem narušit stabilitu vysokoškolského prostředí a procesů souvisejících s budoucími rozhodnutími nové akreditační agentury.

2. Plán přechodu z NAÚ k nové akreditační agentuře představený MŠMT vzbuzuje pochybnosti o tom, zda je do 1. 7. 2025 reálné uskutečnit všechny potřebné kroky pro úspěšné zahájení činnosti agentury. Materiál neobsahuje jasný harmonogram se sousledností kroků a stanovením odpovědností, nýbrž pouze přiznaně neúplný výčet úkonů bez posouzení proveditelnosti, a nezohledňuje překážky, které mohou v řadě netriviálních situací nastat a pro něž nemusí být v tak krátkém časovém období nalezena odpovídající bezpečná řešení.

I přes avizovaná rizika byla Rada vysokých škol dlouhodobě ujišťována ze strany MŠMT o tom, že řízení změny akreditační agentury bude po všech stránkách ošetřeno a nenastane destabilizace vysokoškolského prostředí.

Předsednictvo Rady vysokých škol proto připomíná, že odpovědnost za proces transformace akreditační agentury  plnou vahou spočívá na MŠMT a na vysoké školy nesmějí dopadnout jakékoliv případné negativní důsledky.

Různé

9

Předsednictvo Rady vysokých škol podporuje pozměňovací návrh, který je projednáván v Senátu Parlamentu ČR a kterým se vypouští § 91 odst 4.  o tzv. „hlídačkovném“  v novele ZoVŠ.