- Přijatá usnesení
- Přijatá usnesení z roku 2025
Přijatá usnesení z roku 2025
15. Předsednictvo Rady vysokých škol
18. 12. 2025
|
Bod programu |
Usnesení |
|
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
2 |
Předsednictvo Rady vysokých škol zásadně nesouhlasí, aby prostředky účelově vázané na podporu výzkumu byly používány k řešení krátkodobých rozpočtových problémů státu, a upozorňuje, že takový postup má dlouhodobě negativní dopad na kvalitu a mezinárodní konkurenceschopnost české vědy. Současně upozorňuje, že se tak stalo v kapitole, která je dlouhodobě podfinancována. |
|
Zprávy z Komise pro etiku ve vědecké a pedagogické práci |
3 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí informace o vypořádání připomínek členů Sněmu Rady vysokých škol ke Vzorovému etickému kodexu vysokých škol. Předsednictvo Rady vysokých škol schvaluje Vzorový etický kodex vysokých škol v předloženém znění. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
4 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů a podporuje usnesení FPAS ze dne 28. 11. 2025. „Fórum předsedů akademických senátů vysokých škol konstatuje, že současná výše finančních prostředků poskytovaných vysokým školám z rozpočtu České republiky je neadekvátně nízká vzhledem k množství studujících, kvalitě absolventů a množství kvalitních výstupů tvůrčí činnosti vysokých škol. V případě, že nebudou poskytovány vysokým školám finanční prostředky ve výši alespoň srovnatelné s průměrem zemí OECD, bude situace způsobená trvalým podfinancováním vysokého školství neudržitelná a povede k úpadku konkurenceschopnosti České republiky, odchodu talentů do zahraničí a výrazným negativním ekonomickým a společenským důsledkům.“ |
|
Zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol |
5 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol. |
14. Předsednictvo Rady vysokých škol
20. 11. 2025
|
Bod programu |
Usnesení |
|
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Předsednictvo Rady vysokých škol potvrzuje renominaci Mgr. et Mgr. Terezy Markové na místo Ing. Jakuba Slámy do Reprezentativní komise pro rozpis rozpočtu veřejných vysokých škol. |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
2 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí návrh na nominaci do pracovní skupiny při MŠMT, jež se bude podílet na přípravě principů a pravidel pro stanovení výše institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace (DKRVO) pro následující pětileté období, a to ve složení: prof. Mgr. Tomáš Kašparovský, Ph.D., prof. PhDr. Michaela Hrubá, Ph.D. a prof. Ing. Jiří Skládanka, Ph.D. |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
3 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
4 |
Předsednictvo Rady vysokých škol konstatuje: - že veřejné vysoké školy v České republice jsou dlouhodobě zásadně podfinancovány, což zásadně ohrožuje jejich schopnost plnit vzdělávací, výzkumnou i společenskou funkci. Vysoké školy se pohybují pod evropským průměrem v poměru financování k HDP, přičemž ČR nadále zaostává za státy OECD, se kterými se chce srovnávat; - návrh státního rozpočtu na rok 2026 neobsahuje žádné reálné systémové navýšení prostředků pro vysoké školy, navzdory opakovaným prohlášením vlády o potřebě zlepšit financování. Uváděné navýšení je spíše technické a nepokrývá ani inflaci, ani růst nákladů, natož strukturální deficit; - střednědobý výhled počítá pro rok 2027 dokonce s poklesem o dalších cca 7 mld. Kč v části vysoké školy; - výdaje na výzkum, vývoj a inovace (VaVaI) jsou pro roky 2027–2028 rozpočtovány o 5 mld. Kč méně oproti roku 2026, a to bez zahraničních zdrojů, přestože vládní reprezentace dlouhodobě veřejně deklarují, že „výzkum je prioritou“; - současná úroveň investic do VaVaI neumožňuje udržet kvalitu české vědy, o mezinárodní konkurenceschopnosti nemluvě. Snižování institucionální podpory a následný exodus výzkumníků povede k rozpadu výzkumných týmů, nedokončování projektů a ztrátám investic z evropských zdrojů, ztrátě prestiže České republiky a k paralýze internacionalizace; - vysoké školy čelí kombinaci tlaku inflace, zvyšujících se provozních nákladů, demografického nárůstu studentů a současně nedostatečného nárůstu finančních prostředků využitelných na mzdy, a s tím související ztrátě konkurenceschopnosti na trhu práce. Předsednictvo Rady vysokých škol vyzývá poslance napříč politickými kluby, aby při projednávání státního rozpočtu ve Sněmovně podpořili navýšení prostředků pro veřejné vysoké školy a vědu tak, aby bylo naplněno očekávání společnosti a zvýšena konkurenceschopnost České republiky. Zvláštní apel směřujeme na členy Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a sport a na Rozpočtový výbor, aby: - podpořili pozměňovací návrhy ke zvýšení rozpočtu kapitoly 333 MŠMT; - zabránili škrtům v kapitole VaVaI, které by měly destruktivní dopady na český výzkumný ekosystém; - vyžadovali po vládě jasnou rozpočtovou trajektorii, která ukončí dlouhodobou erozi financování. Předsednictvo Rady vysokých škol prohlašuje, že: Pokud nedojde k navýšení prostředků pro vysoké školy a VaVaI a bude pokračovat trend poklesu financování ve střednědobém výhledu, Rada vysokých škol zváží další kroky včetně mobilizace akademické obce a veřejnosti upozorňující na ohrožení kvality vzdělávací a vědecké činnosti v ČR. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
5 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Legislativní komise. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
6 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
|
Zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol |
7 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol. |
|
Různé |
8 |
Předsednictvo Rady vysokých škol přijalo se znepokojením informaci o zvažovaném ukončení Programu Aktion, a chce vyjádřit podporu pokračování bilaterální spolupráce mezi Českou republikou a Rakouskou republikou v rámci tohoto programu, který považuje za důležitý pro rozvíjení akademické a vědecké spolupráce. Přínos této mezinárodní spolupráce je zejména pro mladé lidi nezanedbatelný. Hranice se mají bořit, nikoliv stavět. |
13. Předsednictvo Rady vysokých škol
16. 10. 2025
|
Bod programu |
Usnesení |
|
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Předsednictvo Rady vysokých škol vyzývá Ministerstvo financí a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby respektovala zákon o vysokých školách a při přípravě zákonů, které zasahují do oblasti vysokých škol, neobcházela reprezentace vysokých škol jako standardní připomínkovací místa. Nový zákon o účetnictví zavádí pro vysoké školy nové povinnosti, které představují zásah do autonomie vysokých škol. Předsednictvo Rady vysokých škol proto důrazně žádá, aby Ministerstvo financí předložilo tento návrh nového zákona o účetnictví Radě vysokých škol k připomínkování. Současně důrazně apeluje na Ministerstvo financí, aby odstranilo z tohoto zákona všechna ustanovení, která zasahují do autonomie vysokých škol dané zákonem o vysokých školách. |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
2 |
Předsednictvo Rady vysokých škol považuje návrh rozpočtu vysokých škol na rok 2026 předložený Poslanecké sněmovně v září za nedostatečný a vyzývá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby došlo k jeho navýšení zejména v kapitole A + K vzdělávací činnosti minimálně o 3 mld. Kč. Vysoké školy jsou dlouhodobě podfinancovány a musí aktuálně zajistit dostatečné kapacity s ohledem na demografický vývoj. Bez navýšení těchto prostředků vysoké školy nebudou schopny reagovat na vzrůstající poptávku po kvalitním vysokoškolském vzdělávání ani čelit odchodům odborníků mimo vysoké školy. |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
3 |
Předsednictvo Rady vysokých škol v souvislosti s aktuálně probíhajícím hodnocením vysokých škol Metodikou hodnocení výzkumných organizací apeluje na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby v souladu s ní zajistilo deklarované navýšení finančních prostředků na Institucionální podporu pro dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace (DKRVO) pro VŠ na léta 2026-2030. Jedině tak bude možné reálně promítnout výsledky hodnocení do dalšího rozvoje výzkumné činnosti na vysokých školách. Návrh rozpočtu předložený Poslanecké sněmovně v září je v oblasti DKRVO stagnující, tedy nebude moci naplnit tento klíčový aspekt hodnocení. |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
4 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
5 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Ekonomické komise. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
6 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
|
Zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol |
7 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol. |
|
Různé |
8 |
Předsednictvo Rady vysokých škol opětovně žádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby plnilo svoji zákonnou povinnost a neodkladně se zabývalo návrhy obsaženými ve zprávě Komise uměleckých vysokých škol přednesené na Předsednictvu Rady vysokých škol již 19. 12. 2024. Žádá o organizaci jednání o současném stavu Registru uměleckých výstupů a jeho budoucnosti, s pozorností vůči metodice tohoto hodnocení na stejné úrovni jako u vědy a výzkumu. Předsednictvo Rady vysokých škol považuje zastoupení člena Rady vysokých škol v Radě Registru uměleckých výstupů za nezbytné. |
6. Sněm Rady vysokých škol
18. 9. 2025
|
Bod programu |
|
Usnesení |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
2 |
Sněm Rady vysokých škol projednal návrh rozpočtu veřejných vysokých škol na rok 2026 a konstatuje, že tento návrh přináší meziročně pouze marginální navýšení (119 mil. Kč) oproti roku 2025. To je v rozporu s veřejně deklarovaným závazkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy navýšit prostředky pro vysoké školy o 5–6 miliard Kč. Takto předložený návrh rozpočtu představuje zásadní ohrožení schopnosti veřejných vysokých škol plnit svou roli v podmínkách rostoucího počtu studentů a dlouhodobého podfinancování celého sektoru. Veřejné vysoké školy jsou klíčovou investicí do budoucnosti České republiky – do kvalifikované pracovní síly, inovací a konkurenceschopnosti. Současný návrh však nereflektuje nárůst počtu studentů, nezohledňuje zvýšené nároky na podporu společensky nezbytných studijních programů (např. zdravotnické nelékařské profese, psychologie aj.) a nepokrývá strukturální deficit financování. Bez adekvátního financování hrozí odchod talentovaných akademiků do zahraničí a oslabení inovačního potenciálu České republiky. Sněm Rady vysokých škol proto apeluje na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Vládu ČR, aby: • navýšilo finanční prostředky pro rok 2026 o slíbených 6 miliard Kč oproti alokaci pro rok 2025, • a zároveň zahrnulo každoroční navýšení o obdobnou částku do střednědobého výhledu na roky 2027 a 2028. |
|
Etický kodex vysokých škol |
3 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí informace o přípravě Vzorového etického kodexu vysokých škol. |
|
Zprávy ze Studentské komory |
4 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
5 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
12. Předsednictvo Rady vysokých škol
19. 6. 2025
|
Bod programu |
Usnesení |
|
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
2 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí aktuální informace k Návrhu zákona o registrech ve vzdělávání a konstatuje, že nadále přetrvávají připomínky Rady vysokých škol, zejména s ohledem na nepřiměřené administrativní zatížení vysokých škol. Zároveň návrh stále, i přes nesouhlas Předsednictva Rady vysokých škol, počítá se sběrem osobních údajů o akademických pracovnících v rozsahu, který není v souladu se zásadou minimalizace dle GDPR, neboť zasahuje do jejich soukromí a není přiměřený sledovanému účelu. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
3 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
|
Zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol |
4 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
5 |
Předsednictvo Rady vysokých škol požaduje navýšení (pokrytí dlouhodobého dluhu) finančních prostředků pro rok 2026 o slíbených 6 mld. Kč oproti alokaci pro rok 2025 a zahrnutí každoročního navýšení o obdobnou částku do střednědobého výhledu na roky 2027 a 2028. Bez těchto prostředků nelze reagovat na demografický vývoj a potřeby společnosti, zachovat kvalitu a dostupnost vysokoškolského vzdělávání a udržet konkurenceschopnost akademického prostředí. Současně požadujeme, aby také byly dostatečně financované i připravované programy podpory směřující k navýšení kapacit studijních programů schválených vládou (ukazatel P) k tomuto typu financování, a to nad rámec prostředků zmíněných výše. Navýšení podpory musí dostatečně pokrýt náklady související s vyšším počtem studentů při zachování požadované kvality. |
|
Různé |
6 |
Předsednictvo Rady vysokých škol požaduje navýšení (pokrytí dlouhodobého dluhu) finančních prostředků pro rok 2026 o slíbených 6 mld. Kč oproti alokaci pro rok 2025 a zahrnutí každoročního navýšení o obdobnou částku do střednědobého výhledu na roky 2027 a 2028. Bez těchto prostředků nelze reagovat na demografický vývoj a potřeby společnosti, zachovat kvalitu a dostupnost vysokoškolského vzdělávání a udržet konkurenceschopnost akademického prostředí. Současně požadujeme, aby také byly dostatečně financované i připravované programy podpory směřující k navýšení kapacit studijních programů schválených vládou (ukazatel P) k tomuto typu financování, a to nad rámec prostředků zmíněných výše. Navýšení podpory musí dostatečně pokrýt náklady související s vyšším počtem studentů při zachování požadované kvality. |
5. Sněm Rady vysokých škol
15. 5. 2025
|
Bod programu |
|
Usnesení |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Teze nového zákona o vysokých školách |
2 |
Sněm Rady vysokých škol schvaluje návrh tezí nového zákona o vysokých školách. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
3 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Ekonomické komise. |
|
Zprávy z Komise pro etiku ve vědecké a pedagogické práci |
4 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávu o průběhu aktualizace Vzorového etického kodexu Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Komise pro etiku ve vědecké a pedagogické práci |
5 |
Sněm Rady vysokých škol je rozhořčen množstvím administrativních povinností souvisejících s vykazováním čerpání prostředků z OP JAK. Sněm zejména vyjadřuje své znepokojení nad množstvím osobních údajů, včetně citlivých, které jsou sbírány o podpořených osobách prostřednictvím Karet účastníka a komplexitou následného zpracování těchto dat, které zahrnuje propojování s registry MPSV. Vzhledem k deklarovanému účelu, kterým má být “výhradně [...] prokázání řádného a efektivního nakládání s [přidělenými finančními] prostředky”, je takový rozsah naprosto neadekvátní a dle názoru Sněmu se jedná o administrativní šikanu příjemců poskytovatelem. Sněm Rady vysokých škol vyzývá MŠMT, aby upustilo od přehnaných administrativních požadavků a přistupovalo k příjemcům dotací s důvěrou a respektem. Sněm Rady vysokých škol si uvědomuje nutnost hospodárného a účelného nakládání s přidělenými prostředky a v žádném případě nezpochybňuje možnost kontroly a případných sankcí, pokud se prokáže neplnění věcných závazků projektu nebo zneužívání finančních prostředků. Nechceme však pracovat v atmosféře vzájemné nedůvěry, v níž jako příjemci dotace máme pocit, že jsme a priori považováni za podvodníky |
|
Zprávy z Komise pro vzdělávací činnosti |
6 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Komise pro vzdělávací činnosti. |
|
Zprávy z Komise pro kvalitu vysokých škol a její hodnocení |
7 |
Sněm Rady vysokých škol si je vědom toho, že akademická obec stále naléhavěji vnímá potřebu považovat závažné vědomé prohřešky proti vědeckovýzkumné integritě za zásadní porušení základních principů etiky akademické práce , které by mělo být důsledně postihováno. Důraz by měl být kladen na důvěryhodnost akademické reprezentace v oblasti kvality a legitimity rozhodovacích procesů ve vysokém školství. Sněm Rady vysokých škol vyzývá proto všechny zainteresované aktéry, aby při nominacích na členství v Radě Národního akreditačního úřadu pro terciární vzdělávání, stejně jako do dalších odborných, poradních a reprezentativních orgánů a funkcí, nominovali výhradně takové akademické pracovníky a pracovnice, u nichž nejsou pochybnosti o souladu jejich odborné a profesní činnosti s požadavky na vědecko-výzkumnou integritu, a tím přispívali k vytváření prostředí, kde budou etické standardy akademické práce respektovány bez ohledu na výslovné právní ukotvení. |
|
Zprávy ze Studentské komory |
8 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
9 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
11. Předsednictvo Rady vysokých škol
17. 4. 2025
|
Bod programu |
Usnesení |
|
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí nominaci zástupkyně Studentské komory Rady vysokých škol Mgr. et Mgr. Terezy Markové do Rady Národního akreditačního úřadu. |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
2 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
3 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Legislativní komise. |
|
Příprava tezí zákona o vysokých školách |
4 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí aktuální informace o přípravě tezí zákona o vysokých školách. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
5 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Ekonomické komise. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
6 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
|
Zprávy ze Studentské komory Rady VŠ |
7 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol. |
|
Zpráva o hospodaření Agentury za rok 2024 a plán rozpočtu na rok 2025 |
8 |
Předsednictvo Rady vysokých škol schvaluje hospodaření Agentury Rady vysokých škol za rok 2024. |
|
Zpráva o hospodaření Agentury za rok 2024 a plán rozpočtu na rok 2025 |
9 |
Předsednictvo Rady vysokých škol schvaluje plán rozpočtu Rady vysokých škol na rok 2025. |
|
Různé |
10 |
Předsednictvo Rady vysokých škol pověřuje Užší předsednictvo k jednání s předsednictvem ČKR o společném usnesení týkající se situace v akademickém sektoru USA. |
10. Předsednictvo Rady vysokých škol
20. 3. 2025
|
Bod programu |
Usnesení |
|
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Příprava tezí zákona o vysokých školách |
2 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí aktuální informace o přípravě tezí zákona o vysokých školách a akceptuje posunutí termínu rozeslání na 24. 3. 2025. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
3 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Ekonomické komise. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
4 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Legislativní komise. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
5 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
|
Zprávy ze Studentské komory Rady VŠ |
6 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol. |
4. Sněm Rady vysokých škol
20. 2. 2025
|
Bod programu |
|
Usnesení |
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
2 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Legislativní komise. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
3 |
Sněm Rady vysokých škol považuje za nutné, aby v zákoně o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí (ST 885) byly upraveny následující části: § 2 odst. 1 - Sněm Rady vysokých škol žádá doplnit definici specifického vysokoškolského výzkumu tak, jak je uvedena v zákoně 130/2002 Sb. v § 3 odst. 2 písm. c). |
|
Zprávy z Legislativní komise |
4 |
Sněm Rady vysokých škol považuje za nutné, aby v zákoně o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí (ST 885) byly upraveny následující části: § 6 odst. 4 - Sněm Rady vysokých škol žádá vypustit formulaci „projekty výzkumu umělé inteligence“. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
5 |
Sněm Rady vysokých škol považuje za nutné, aby v zákoně o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí (ST 885) byly upraveny následující části: § 54 odst. 1 – Sněm Rady vysokých škol žádá, aby institucionální podpora na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace pro veřejné a státní vysoké školy byla poskytována formou příspěvku, nikoli formou dotace. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
6 |
Sněm Rady vysokých škol považuje za nutné, aby v zákoně o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí (ST 885) byly upraveny následující části: §68 odst. 1 – Sněm Rady vysokých škol požaduje, aby minimální délka lhůty pro podávání návrhů projektů, nejde-li o průběžné přijímání návrhů projektů, byla z 30 dnů prodloužena minimálně na 60 dnů. |
|
Aktualizace procesu přípravy tezí zákona o vysokých školách |
7 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí aktualizace procesu přípravy tezí zákona o vysokých školách. |
|
Zprávy z Ekonomické komise |
8 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Ekonomické komise. Sněm Rady vysokých škol nesouhlasí se Střednědobým výhledem na roky 2026 a 2027, neboť v něm není zohledněn současný nárůst v kapitole rozpočtu 333 MŠMT určený pro oblast vědy a vysokých škol. Zároveň žádá, aby při přípravě rozpočtu na rok 2026 byla částka alokovaná pro specifický ukazatel věda a vysoké školy minimálně ve výši schváleného rozpočtu pro rok 2025. |
|
Zprávy ze Studentské komory |
9 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
10 |
Sněm Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
9. Předsednictvo Rady vysokých škol
23. 1. 2025
|
Bod programu |
Usnesení |
|
|
Zprávy z Užšího předsednictva Rady VŠ |
1 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Užšího předsednictva Rady vysokých škol. |
|
Příprava tezí zákona o vysokých školách |
2 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí aktuální informace o přípravě tezí zákona o vysokých školách. |
|
Zprávy ze Studentské komory Rady VŠ |
3 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy ze Studentské komory Rady vysokých škol. |
|
Zprávy z Fóra předsedů akademických senátů |
4 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Fóra předsedů akademických senátů. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
5 |
Zásadní připomínky k vládnímu návrhu zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalosti: Předsednictvo Rady vysokých škol považuje za nutné, aby institucionální podpora na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace byla poskytována formou příspěvku, nikoli formou dotace (§ 54). Jedná se o finance určené na dlouhodobý koncepční rozvoj, který přesahuje jedno rozpočtové období. Změna dotace na příspěvek umožní výzkumné organizaci efektivněji plánovat a vynakládat finanční prostředky na její rozvoj. Předsednictvo Rady vysokých škol považuje za nezbytné, aby § 6 byl upraven. Zejména nutnost posuzovat všechny „projekty výzkumu umělé inteligence“ se může velmi negativně projevit v ekonomické výkonnosti ČR ve srovnání s jinými státy. Rada vysokých škol navrhuje §6 přeformulovat tak, aby musely být posuzovány jen projekty, které se týkají integrity člověka či zvířat. Předsednictvo Rady vysokých škol považuje za důležité, aby délka lhůty pro podávání návrhů projektů, nejde-li o průběžné přijímání návrhů projektů (§68), byla z 30 dnů prodloužena minimálně na 60 dnů. Lhůta 30 dnů je příliš krátká pro koordinaci přípravných prací i administrativních záležitostí (podpisů statutárních orgánů) zejména v případě projektů, ve kterých se účastní více výzkumných organizací. |
|
Zprávy z Legislativní komise |
6 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Legislativní komise. |
|
Zprávy z Komise pro kvalitu vysokých škol a její hodnocení |
7 |
Předsednictvo Rady vysokých škol bere na vědomí zprávy z Komise pro kvalitu vysokých škol a její hodnocení. |
|
Různé |
8 |
Předsednictvo Rady vysokých škol se znepokojením konstatuje: 1. Existuje pravděpodobnost stížnosti k Ústavnímu soudu poukazující na neústavnost některých ustanovení novely. Nekoncepčnost a unáhlenost řady řešení, na které reprezentace vysokých škol dlouhodobě upozorňovaly, by tak ve svém důsledku mohly zásadním způsobem narušit stabilitu vysokoškolského prostředí a procesů souvisejících s budoucími rozhodnutími nové akreditační agentury. 2. Plán přechodu z NAÚ k nové akreditační agentuře představený MŠMT vzbuzuje pochybnosti o tom, zda je do 1. 7. 2025 reálné uskutečnit všechny potřebné kroky pro úspěšné zahájení činnosti agentury. Materiál neobsahuje jasný harmonogram se sousledností kroků a stanovením odpovědností, nýbrž pouze přiznaně neúplný výčet úkonů bez posouzení proveditelnosti, a nezohledňuje překážky, které mohou v řadě netriviálních situací nastat a pro něž nemusí být v tak krátkém časovém období nalezena odpovídající bezpečná řešení. I přes avizovaná rizika byla Rada vysokých škol dlouhodobě ujišťována ze strany MŠMT o tom, že řízení změny akreditační agentury bude po všech stránkách ošetřeno a nenastane destabilizace vysokoškolského prostředí. Předsednictvo Rady vysokých škol proto připomíná, že odpovědnost za proces transformace akreditační agentury plnou vahou spočívá na MŠMT a na vysoké školy nesmějí dopadnout jakékoliv případné negativní důsledky. |
|
Různé |
9 |
Předsednictvo Rady vysokých škol podporuje pozměňovací návrh, který je projednáván v Senátu Parlamentu ČR a kterým se vypouští § 91 odst 4. o tzv. „hlídačkovném“ v novele ZoVŠ. |